torstai 29. elokuuta 2013

Hanien maassa




Kaukaisen Kiinan maan syrjäisessä kolkassa, etelässä, lähellä Vietnamin rajaa asuu pieni Hani-kansa. Ei heitä paljoa ole. 758 600, siinä kaikki, Kiinan mittakaavassa heitä on vähän eli yksi kahdestuhannesosa. Vietnamissa heitä oli 17 535, kuten Wikipedia viisasti tiesi. Tosin on huomattava, että lukumäärästä on hieman ristiriitaisia tietoja, lähteestä riippuen. Toisissa lasketaan kaikki ihmiset, jotka kuuluvat heidän enemmän tai vähemmän autonomisiin alueisiin toisissa vain ne jotka ovat geneettisesti Haneja tai katsovat kuuluvansa Haneihin. Ota tästä sitten selvää. Suuremmissa lukuarvoissa heitä on myös vielä sangen vähän eli 1 439 673. Heitä myös kutsutaan Ho kansaksi, monien muiden nimien ohella. Ovat yksi Kiinan 56 vähemmistökansallisuudesta ja ovat levittäytyneet moniin kyliin ja autonomisiin piirikuntiin Yunnanissa.


Kukaan ei oikein tiedä mistä he ovat tulleet. Kirjakieli heille kehitettiin vasta 1947 - 1950. Eurooppalaisin kirjaimin, tietty, kun kiinan kielen kaltainen merkkikieli on ylen määrin hankalaa. Monet viisaat, monia kieliä osaavat kielitieteilijät ovat minulle kertoneet, syvällisissä artikkeleissaan, heidän puhuvan tiibetti-burmalaista kieltä ja kielen kuuluvan Yi kielten haaraan. Kieltä puhuu äidinkielenään n. 450 000 hania. Suullinen perimätieto kertoo heillä olleen kirjoituksia, mutta nämä hävisivät heidän vaeltaessaan Sichuanista etelään. Välttämättömät muistiinpanot tehtiin ennen kovertamlla lovi puuhun.Vielä 2000 luvun alussa lukutaito ei ollut kovin yleistä.

Monet ihmisen eroja, alkuperää ja kulttuuria tutkineet antropologit uskovat vahvasti heidän eriytyneen Yi kansasta. Seikka, jota myös suullinen perimätieto vahvistaa. Tämän mukaan eriytyminen tapahtui 50 sukupolvea sitten eli jotakuinkin 1000 – 1500 vuotta sitten. Monet taasen uskovat heidän polveutuvan Qiang kansasta, joka siirtyi etelään kolmannella vuosisadalla tiibetin ylängöltä tai Sichiuanista. Kuva sopii sikäli yhteen, että he ovat maanviljelijöitä ja kolmannella vuosisadalla pohjoiset paimentolaisheimot tunkeutuivat pitkälle Yunnaniin Sichuanin kautta työntäen paikallista asutusta pois. Ehkäpä muuttoon oli syynä ikuinen pellon ja aron välinen ristiriita.

Mutta on heidän alkuperästään toinenkin versio. Taivaan jumala Abo-Momi lähetti puhvelin maahan. Tämän tehtävän oli opettaa ihmisille, että ruohoa ja puita pitää kylvää jotta viljaa voitaisiin viljellä muualla. Jos ihminen tekisi näin niin hän voisi syödä joka toinen päivä. Valitettavasti puhvelilla oli huono muisti ja kertoi, että viljaa pitää kylvää. Se myös kertoi, että puiden ja ruohon pitää antaa kasvaa muualla. Jos he näin tekisivät, kertoi puhveli, heidän voivan syödä kahdesti päivässä. Ihmiset ottivat puhvelin viestistä vaarin mutta huomasivat, ettei heidän elämänsä mitenkään näin parantunut. Kun puhveli palasi takaisin taivaaseen oli Abo-Momi tyytymätön siihen ja lähetti tämän takaisin maahan auttamaan Hani-ihmisiä maanviljellyksessä. Vesipuhvelia kunnioittavat Hanit vielä tänäänkin. Kun ihminen kuolee, niin hänen puhvelinsa teurastetaan ja haudataan kuolleen kanssa.

Täällä Yunnanin maakunnassa ja Vietnamin Sapassa he ovat asustaneet ja viljelleet riisiä, teetä ja muita kasveja jo 1300 vuoden ajan. Kauniita paikkoja ovat valinneet itselleen: siintäviä vuoria ja vehmas tuottoisa maaperä, punaisen mullan aluetta. Alueet eivät kuitenkaan ole yhtä tuottoisia kuin monilla alavammilla mailla. Näillä voi saada vuodessa 2 satoa kun taas täällä vain yhden. Tämä taasen johtuu viileästä, korkeammasta ilmanalasta, jossa ei koskaan ole liian kylmä eikä liian kuuma. Suotuisat olosuhteet ihmisen syntyä, elää ja kuolla.

Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Riippuen katsantokannasta niin miehet ovat täällä kuninkaita tai paikkansa menettäviä luusereita. Kun kerroin hotellissani meneväni huomenna kyliin katsomaan ihmisiä ja paikkoja kertoi hotellia pitävä, itsekin Hani rouva, minun näkevän aamuilla naisia menevän joko laitumelle tai viljelysmaille ja iltapäivällä palaavan sieltä. Kysyin:
- Yksinomaan naisiako, eikö miehiä yhtään
- Vain naisia, miehet eivät tee juuri yhtään mitään.
- Mutta kai miehet sentään tekevät taloja, meillä Suomessa, miehet tekevät talon ja naiset kodin.
- Kyllä he hieman osallistuvat, istuvat kattotuolilla kun naiset nostavat heille raskaita valmiiksi sahattuja lautoja.

Please install the Flash Plugin version 11 or higher
En oikein voinut uskoa tällaisen saamattoman väestönosan olevan olemassa. Kun seuraavana päivänä menin yhteen kylään ja kuljin yhden keskeneräisen talon ohi. Siellä oltiin täyttämässä alapohjaa vettä läpäisevällä soralla. Niin vain perheen emäntä kantoi raskaita soraämpäreitä ja lykki painavaa kotikärryä. Perheen mies istui tikapuilla. Palatessani parin tunnin kuluttua oli sorakasa pienentynyt huomattavasti ja mies istui yhä edelleen samassa asennossa tikapuilla.

Kun poistuin bussilla kohti Vietnamin rajaa, sattui tapahtuma, joka ehkä kuvaa miesten asemaa Hanien joukossa. Kerron tämän vaikkakin yleistykset ovat vaarallisia ja usein harhaanjohtavia. Asemalle saapui kolmipyöräinen auto. Ensin poistui mies ja nousi aseman rappusille istumaan. Sitten nousi hani nainen (pukeutumisesta päätellen) kantoi painavia matkatavaroita ajoneuvosta rappusille, meni edes takasin kunnes kaikki oli siirretty (kymmenkunta nyyttiä, laukkua ja laatikkoa). Mies ei tehnyt elettäkään. Nainen kysyi jotain mieheltä. Varmaan oliko tällä jano. Nainen meni ostamaan pullon juomavettä. Ojensi tämän miehelle. Tämä katsoi pulloa, eikä tehnyt elettäkään kun pullon korkki oli kiinni. Hän ei tee töitä kuten juoma-astian avaamista. Nainen yritti avata korkin, oli hieman tiukassa. Ei saanut auki ja meni odotushalliin, jotta joku vahva mies voisi avata. Kun pullon korkki oli avattu, ojensi pullon miehelle ja mies joi. Antoi tämän jälkeen pullon takaisin ja nainen sulki korkin. Mies istahti rappusille ja kaivoi kännykän taskustaan. Tuijotti sitä ja ojensi naiselle jotta tämä voisi näppäillä numeron. Kännykkä takaisin miehelle ja tämä puhui siihen. Johan tässä miehen lihakset rappeutuvat.

Toinen kuvaava tapahtuma sattui bussissa. Bussiin astui mies, nainen ja 7-vuotias tyttö. Millään tavalla ei ilmennyt, että mies kuuluisi samaan perheeseen. Vasta matkan aikana tytön ilmeestä saatoin päätellä miehen olevan hänen isänsä. Kun aikamme olimme matkanneet, pysähtyi bussi ja tyttö pyysi äidiltään rahaa juomapullon ostamiseen. Osti. Korkki oli yhä tiukassa. Antoi pullon isälleen, jotta tämä voisi avata sen. Tämä mies katsoi tyttöä siihen malliin, en kyllä palvele naisia. Tyttö ojensi jollekin toiselle matkustajalle, joka avasi pullon. Jos itselläni olisi ollut pullo niin varmaan olisin ottanut tytön pullon ja tyhjentänyt sen äijän päälle ja antanut tytölle omani tilalle. Täydestä sydämestäni toivoin osaavani kiinaa jotta olisin lausunut jonkun ikimuistettavan kohteliaisuuden. Itse jäin kyllä miettimään mitä tällä turhalle väestönosalle tulee käymään kun ajat muuttuvat ja naiset alkavat kysellä miksi heidän pitää tehdä kaikki työt. Varsinkin kun lapsia tehdään vaikka kunka monta kunnes tulee poika. Jos edeltäviä tyttöjä ei pystytä elättämään itse niin ne annetaan naapureiden hoidettavaksi. Hyvät Hani-miehet, tietäkää aikojen tulevan muuttumaan ja sääliksi käy teitä kun menetätte asemanne.

Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Sanotaan Haneilla olevan 100 erilaista tapaa pukeutua. Helposti tämän uskoo kun katsoo värikkäitä pukeutumistyylejä. Dominoiva väri on tummansininen ja päähine on yleensä jonkinlainen turbaani. Vaikka itselleni ei oikein selvinnyt vaatetuksen viestejä niin eri heimoilla ja klaaneilla on oma tyylinsä. Naisilla on pitkät housut, varmaan ihan käytännöllisistä syistä. Selvästi pukeutuminen on osa identiteettiä kuten Suomessa asuvilla romaaneilla on laita (ja monilla teineillä).

Hanit ovat erittäin köyhiä jopa Kiinan mittakaavassa. Erään kaupungissa tapaamani opettajan kanssa keskustelimme kouluopetuksesta, kehityksestä ja Haneista. Totesin heillä varmaan olevan julkinen terveydenhuolto. Tämä vastasi: ”Julkinen ja julkinen. Ei Haneilla ole siihen juurikaan varaa, kun terveyskeskus ja sairaalamaksut ovat suuria. Eräskin vanhempi rouva kuoli vain siksi, että kuukauden sairaalahoito hänen tapauksessaan olisi vaatinut 3000 yania (390 euroa)”. Niinpä. - Varhaislapsuuden kuolleisuus on myös suurta, 1000 lasta kohden kuolleisuus on 107. Eliniän odotus ei myöskään päätä huimaa, ollessaan 58 vuotta. Köyhyys näkyy matkailijalle esimerkiksi siinä, että jos otat valokuvan naisista tai lapsista niin vaativat mallina olemisesta maksun. Joissakin kylissä maksu on suurempi toisissa taasen pienempi. Eräässä kylässä olivat tyytyväsi vasta pulittaessani 10 yania kuvasta. Miehet taasen olivat mallina ilmaiseksi. Jokin yhteisesti sovittu taksa olisi ollut hyväksi ja tämä taksa olisi hyvä ilmoittaa etukäteen vaikkapa matkailuesitteissä. Itselläni ainakin lompakko tyhjeni heti. Ihan hyvä – eivät ainakaan mitään diivoja supermalleja ole ja näin saavat pientä taskurahaa.