Kaukaisen Kiinan maan syrjäisessä
kolkassa, etelässä, lähellä Vietnamin rajaa asuu pieni
Hani-kansa. Ei heitä paljoa ole. 758 600, siinä kaikki, Kiinan
mittakaavassa heitä on vähän eli yksi kahdestuhannesosa.
Vietnamissa heitä oli 17 535, kuten Wikipedia viisasti tiesi. Tosin
on huomattava, että lukumäärästä on hieman ristiriitaisia
tietoja, lähteestä riippuen. Toisissa lasketaan kaikki ihmiset,
jotka kuuluvat heidän enemmän tai vähemmän autonomisiin alueisiin
toisissa vain ne jotka ovat geneettisesti Haneja tai katsovat
kuuluvansa Haneihin. Ota tästä sitten selvää. Suuremmissa
lukuarvoissa heitä on myös vielä sangen vähän eli 1 439 673.
Heitä myös kutsutaan Ho kansaksi, monien muiden nimien ohella. Ovat
yksi Kiinan 56 vähemmistökansallisuudesta ja ovat levittäytyneet
moniin kyliin ja autonomisiin piirikuntiin Yunnanissa.
Kukaan ei oikein tiedä mistä he ovat
tulleet. Kirjakieli heille kehitettiin vasta 1947 - 1950.
Eurooppalaisin kirjaimin, tietty, kun kiinan kielen kaltainen
merkkikieli on ylen määrin hankalaa. Monet viisaat, monia kieliä
osaavat kielitieteilijät ovat minulle kertoneet, syvällisissä
artikkeleissaan, heidän puhuvan tiibetti-burmalaista kieltä ja
kielen kuuluvan Yi kielten haaraan. Kieltä puhuu äidinkielenään
n. 450 000 hania. Suullinen perimätieto kertoo heillä olleen
kirjoituksia, mutta nämä hävisivät heidän vaeltaessaan
Sichuanista etelään. Välttämättömät muistiinpanot tehtiin
ennen kovertamlla lovi puuhun.Vielä 2000 luvun alussa lukutaito ei
ollut kovin yleistä.
Monet ihmisen eroja, alkuperää ja
kulttuuria tutkineet antropologit uskovat vahvasti heidän eriytyneen
Yi kansasta. Seikka, jota myös suullinen perimätieto vahvistaa.
Tämän mukaan eriytyminen tapahtui 50 sukupolvea sitten eli
jotakuinkin 1000 – 1500 vuotta sitten. Monet taasen uskovat heidän
polveutuvan Qiang kansasta, joka siirtyi etelään kolmannella
vuosisadalla tiibetin ylängöltä tai Sichiuanista. Kuva sopii
sikäli yhteen, että he ovat maanviljelijöitä ja kolmannella
vuosisadalla pohjoiset paimentolaisheimot tunkeutuivat pitkälle
Yunnaniin Sichuanin kautta työntäen paikallista asutusta pois.
Ehkäpä muuttoon oli syynä ikuinen pellon ja aron välinen
ristiriita.
Mutta on heidän alkuperästään
toinenkin versio. Taivaan jumala Abo-Momi lähetti puhvelin maahan.
Tämän tehtävän oli opettaa ihmisille, että ruohoa ja puita pitää
kylvää jotta viljaa voitaisiin viljellä muualla. Jos ihminen
tekisi näin niin hän voisi syödä joka toinen päivä.
Valitettavasti puhvelilla oli huono muisti ja kertoi, että viljaa
pitää kylvää. Se myös kertoi, että puiden ja ruohon pitää
antaa kasvaa muualla. Jos he näin tekisivät, kertoi puhveli, heidän
voivan syödä kahdesti päivässä. Ihmiset ottivat puhvelin viestistä
vaarin mutta huomasivat, ettei heidän elämänsä mitenkään näin
parantunut. Kun puhveli palasi takaisin taivaaseen oli Abo-Momi
tyytymätön siihen ja lähetti tämän takaisin maahan auttamaan
Hani-ihmisiä maanviljellyksessä. Vesipuhvelia kunnioittavat Hanit
vielä tänäänkin. Kun ihminen kuolee, niin hänen puhvelinsa
teurastetaan ja haudataan kuolleen kanssa.
Täällä Yunnanin maakunnassa ja
Vietnamin Sapassa he ovat asustaneet ja viljelleet riisiä, teetä ja
muita kasveja jo 1300 vuoden ajan. Kauniita paikkoja ovat valinneet
itselleen: siintäviä vuoria ja vehmas tuottoisa maaperä, punaisen
mullan aluetta. Alueet eivät kuitenkaan ole yhtä tuottoisia kuin
monilla alavammilla mailla. Näillä voi saada vuodessa 2 satoa kun
taas täällä vain yhden. Tämä taasen johtuu viileästä,
korkeammasta ilmanalasta, jossa ei koskaan ole liian kylmä eikä
liian kuuma. Suotuisat olosuhteet ihmisen syntyä, elää ja kuolla.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Riippuen katsantokannasta niin miehet
ovat täällä kuninkaita tai paikkansa menettäviä luusereita. Kun
kerroin hotellissani meneväni huomenna kyliin katsomaan ihmisiä ja paikkoja
kertoi hotellia pitävä, itsekin Hani rouva, minun näkevän
aamuilla naisia menevän joko laitumelle tai viljelysmaille ja
iltapäivällä palaavan sieltä. Kysyin:
- Yksinomaan naisiako, eikö miehiä
yhtään
- Vain naisia, miehet eivät tee juuri
yhtään mitään.
- Mutta kai miehet sentään tekevät
taloja, meillä Suomessa, miehet tekevät talon ja naiset kodin.
- Kyllä he hieman osallistuvat,
istuvat kattotuolilla kun naiset nostavat heille raskaita valmiiksi
sahattuja lautoja.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
En oikein voinut uskoa tällaisen
saamattoman väestönosan olevan olemassa. Kun seuraavana päivänä
menin yhteen kylään ja kuljin yhden keskeneräisen talon ohi.
Siellä oltiin täyttämässä alapohjaa vettä läpäisevällä soralla.
Niin vain perheen emäntä kantoi raskaita soraämpäreitä ja lykki
painavaa kotikärryä. Perheen mies istui tikapuilla. Palatessani
parin tunnin kuluttua oli sorakasa pienentynyt huomattavasti ja mies
istui yhä edelleen samassa asennossa tikapuilla.
Kun poistuin bussilla kohti Vietnamin
rajaa, sattui tapahtuma, joka ehkä kuvaa miesten asemaa Hanien
joukossa. Kerron tämän vaikkakin yleistykset ovat vaarallisia ja
usein harhaanjohtavia. Asemalle saapui kolmipyöräinen auto. Ensin
poistui mies ja nousi aseman rappusille istumaan. Sitten nousi hani
nainen (pukeutumisesta päätellen) kantoi painavia matkatavaroita
ajoneuvosta rappusille, meni edes takasin kunnes kaikki oli siirretty
(kymmenkunta nyyttiä, laukkua ja laatikkoa). Mies ei tehnyt
elettäkään. Nainen kysyi jotain mieheltä. Varmaan oliko tällä
jano. Nainen meni ostamaan pullon juomavettä. Ojensi tämän
miehelle. Tämä katsoi pulloa, eikä tehnyt elettäkään kun pullon
korkki oli kiinni. Hän ei tee töitä kuten juoma-astian avaamista.
Nainen yritti avata korkin, oli hieman tiukassa. Ei saanut auki ja
meni odotushalliin, jotta joku vahva mies voisi avata. Kun pullon
korkki oli avattu, ojensi pullon miehelle ja mies joi. Antoi tämän
jälkeen pullon takaisin ja nainen sulki korkin. Mies istahti
rappusille ja kaivoi kännykän taskustaan. Tuijotti sitä ja ojensi
naiselle jotta tämä voisi näppäillä numeron. Kännykkä takaisin
miehelle ja tämä puhui siihen. Johan tässä miehen lihakset
rappeutuvat.
Toinen kuvaava tapahtuma sattui
bussissa. Bussiin astui mies, nainen ja 7-vuotias tyttö. Millään
tavalla ei ilmennyt, että mies kuuluisi samaan perheeseen. Vasta
matkan aikana tytön ilmeestä saatoin päätellä miehen olevan
hänen isänsä. Kun aikamme olimme matkanneet, pysähtyi bussi ja
tyttö pyysi äidiltään rahaa juomapullon ostamiseen. Osti. Korkki
oli yhä tiukassa. Antoi pullon isälleen, jotta tämä voisi avata
sen. Tämä mies katsoi tyttöä siihen malliin, en kyllä palvele
naisia. Tyttö ojensi jollekin toiselle matkustajalle, joka avasi
pullon. Jos itselläni olisi ollut pullo niin varmaan olisin ottanut
tytön pullon ja tyhjentänyt sen äijän päälle ja antanut tytölle
omani tilalle. Täydestä sydämestäni toivoin osaavani kiinaa jotta
olisin lausunut jonkun ikimuistettavan kohteliaisuuden. Itse jäin
kyllä miettimään mitä tällä turhalle väestönosalle tulee
käymään kun ajat muuttuvat ja naiset alkavat kysellä miksi heidän
pitää tehdä kaikki työt. Varsinkin kun lapsia tehdään vaikka
kunka monta kunnes tulee poika. Jos edeltäviä tyttöjä ei pystytä
elättämään itse niin ne annetaan naapureiden hoidettavaksi. Hyvät
Hani-miehet, tietäkää aikojen tulevan muuttumaan ja sääliksi käy
teitä kun menetätte asemanne.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Sanotaan Haneilla olevan 100 erilaista
tapaa pukeutua. Helposti tämän uskoo kun katsoo värikkäitä
pukeutumistyylejä. Dominoiva väri on tummansininen ja päähine on
yleensä jonkinlainen turbaani. Vaikka itselleni ei oikein selvinnyt
vaatetuksen viestejä niin eri heimoilla ja klaaneilla on oma
tyylinsä. Naisilla on pitkät housut, varmaan ihan käytännöllisistä
syistä. Selvästi pukeutuminen on osa identiteettiä kuten Suomessa
asuvilla romaaneilla on laita (ja monilla teineillä).
Hanit ovat erittäin köyhiä jopa
Kiinan mittakaavassa. Erään kaupungissa tapaamani opettajan kanssa
keskustelimme kouluopetuksesta, kehityksestä ja Haneista. Totesin
heillä varmaan olevan julkinen terveydenhuolto. Tämä vastasi:
”Julkinen ja julkinen. Ei Haneilla ole siihen juurikaan varaa, kun
terveyskeskus ja sairaalamaksut ovat suuria. Eräskin vanhempi rouva
kuoli vain siksi, että kuukauden sairaalahoito hänen tapauksessaan
olisi vaatinut 3000 yania (390 euroa)”. Niinpä. - Varhaislapsuuden
kuolleisuus on myös suurta, 1000 lasta kohden kuolleisuus on 107.
Eliniän odotus ei myöskään päätä huimaa, ollessaan 58 vuotta.
Köyhyys näkyy matkailijalle esimerkiksi siinä, että jos otat
valokuvan naisista tai lapsista niin vaativat mallina olemisesta
maksun. Joissakin kylissä maksu on suurempi toisissa taasen
pienempi. Eräässä kylässä olivat tyytyväsi vasta pulittaessani
10 yania kuvasta. Miehet taasen olivat mallina ilmaiseksi. Jokin
yhteisesti sovittu taksa olisi ollut hyväksi ja tämä taksa olisi
hyvä ilmoittaa etukäteen vaikkapa matkailuesitteissä. Itselläni
ainakin lompakko tyhjeni heti. Ihan hyvä – eivät ainakaan mitään
diivoja supermalleja ole ja näin saavat pientä taskurahaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti