tiistai 16. heinäkuuta 2013

EmeiShan – kultaisia Buddhia, sumuisia vuoria, villejä apinoita ja rakot jaloissa




Ja niin saapui yksinäinen matkamies kaukaa Lopun Maasta EmeiShanille, Emein pyhälle vuorelle. Vaelsi pitkin kivettyjä polkuja, ihaili maisemia, hämmästyi auringon nousujen ja laskujen kauneudesta, yöpyi luostareissa. Matkaili turistien, pyhiinvaeltajien ja kauppiaiden lomassa. Löysi polut, jotka johtivat turisteilta piilossa oleviin temppeleihin. Näissä monet kysyivät: Miten tänne löysit? Löysi kun oli löytääkseen. Matkasi kokeakseen vähintään valaistuksen ja nirvanan. Mutta sai vain rakot jalkoihinsa ja kipeytyneet pohkeet. Näin kuulukin olla buddhalaisessa verkaisesti kulkevassa suuressa maailmanpyörässä. - Kun Leshanin suuri Buddhan patsas 28 kilometrin päässä katsoo suoraan Emein korkeinta huippua pieni virne kasvoillaan, ymmärsi matkamies täysin Buddhan velmun olemuksen: Turhaan vouhkaat ja intoilet.

Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Jotain maagista, salaperäistä ja tenhoavaa näissä vuorissa kuitenkin on. Johtuuko se ylhäisestä ilmanalasta, korkeasta otsonipitoisuudesta, pystysuoraan nousevien vuorten tarjoamista huikeista näkymistä, villeinä kasvavista azaleoista, bambumetsiköistä, seetripuista, luostareiden rauhallisesta ilmapiiristä? Vai jostain muusta. En tiedä. Ei ainakaan röyhkeistä ja arvaamattomista apinoista. Sen kuitenkin tiedän, että turistit harvemmin vaeltelevat suurin joukoin vuorille rakennetuilla poluilla. Sain kävellä yksin kilometri toisensa jälkeen ja mietiskellä olemassaolon turhuutta – jos sille päälle sattuisin. Sain levähtää ikiaikaisissa leppoisissa luostareissa, joissa ei juuri mitään olemassa olevaa hämmästellä.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher


No hyvä. EmeiShanin korkein huippu nousee pilvien yläpuolelle 3099 metrin korkeuteen. Nousemisessa ylös hengitys salpautuu, sydän hakkaa ja hiki valuu. Ylhäällä taasen on niin viileää ettei muista edes hikoilla. Ei hätää. Koska alue on yksi neljästä Kiinan buddhalaisten pyhistä paikoista ja myös luetteloitu UNESCO:n maailmanperintöluettelossa, niin myös turismille on varattu sijansa. Bussilla ja köysiradalla pääsee myös lähelle huippua ja valtaosa turisteista menee samoilla välineillä myös takaisin alas. Helppoa ja kätevää. Pyhiinvaeltajat, tietty buddhalaisen perinteen mukaan, haluavat kokea koko tuskan ja vaivan itse. Eli kävelevät loputtomia rappusia pitkin ylös ja alas. Rappusia on varmaan 30 000 ellei enemmän, kun polut myötäilevät huippuja mennen välillä ylös toisinaan alas – vaeltajan suureksi pettymykseksi. Pisimmän tien valitsijat kävelevät lähes 40 kilometriä (kuten jo moneen kertaan on todettu: Kiinassa ei mikään ole pientä paitsi ihmiset varreltaan). Polkujen liepeillä on pieniä kioskeja ja ravintoloita, joista matkaajat voivat ostaa juotavaa ja ruokaa.

Please install the Flash Plugin version 11 or higher
EmeiShanin juurella on ollut asutusta jo 10000 vuotta. Näillä seuduille oli juurtunut Taolaisuudeksi sanottu maailmankuva. Taolaisuus syntyi jo 600 luvulla (eaa) Laozin opetusten pohjalta. Tosin ei ole vielä täyttä varmuutta onko kyseinen Laozi koskaan ollut lihaa ja verta, 600 luvulla ennen Kristuksen syntymää elänyt henkilö. Hänen kirjoittamakseen on väitetty Taolaisuuden perusteos ”Tao Te Ching”. Saattaa olla, että teos on syntynyt useamman kirjoittajan siveltimen jäljestä. Onko sillä nyt suurempaa merkitystä kenellekään muulle kuin joillekin akateemisille tutkijoille, jotka voivat käyttää loppuelämänsä Laozin jälkeen jääneiden luiden löytämiselle. Muut voivat käyttää aikansa opin omaksumiseen ja sen viisauden pohdiskeluun.

Tähän henkisesti hedelmälliseen maaperään saapui sata-luvulla (jaa.) eteläistä silkkitietä pitkin buddhalaisia lähetyssaarnaajia kylväen omien oppien siemeniä hujan hajan. Niistä versosi Chan buddhalaisuudeksi kutsuttu rehevä haara. Buddhalainen pessimismi yhdistyi Taolaiseen optimismiin ja luonnonläheisyyteen. Tämä soveltui hyvin kiinalaiseen käytännölliseen ajattelutapaan. Myöhemmin Tang dynastian aikana levisi oppi kovin laajalle ja saavutti Korean niemimaan joskus 800 luvulla. Hieman muuntuneena se saavutti Japanin 1300 luvulla. Täällä sitä alettiin kutsua Zen buddhalaisuudeksi. En tässä yhteydessä aio viisastella tästä 'pyrkimyksestä pyrkimättömyyteen' - opista. Kiinnostuneet voivat perehtyä vaikkapa D. T. Suzukin tai Allan Wattsin laajaan tuotantoon. Sotiemme jälkeinen puolustusministerimme Yrjö Kallinen on myös kirjoittanut muutaman mukavan kirjan aiheesta eikä voida varmaan unohtaa monien psykoanalyytikkojen, kuten Eric Frommin, näkemyksiä.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher


No hyvä. Eteläisen Intiasta lähtevän silkkitien päätepysäkki oli EmeiShan. Tänne perustettiin luostari jo niinkin varhain kuin 100-luvulla (jaa.). Alue on yksi neljästä buddhismin pyhistä vuorista. Muut ovat Wutai Shan, Jiuhua Shan ja Putua Shan. Tämän lisäksi Taolaisuudessa tunnetaan myös neljä pyhää vuorta, jotka eivät ole samoja kujin em. buddhalaiset (Wudang Shan, Longhu Shan, Qiuyn Shan, Qingcheng Shan). Koska kiinalaiset pyhittävät vuoria oikein urakalla tunnetaan myös Taistelevien valtioiden aikakaudelta (481 – 280 eaa.) viisi pyhää vuorta (Tai Shan, Hua Shan, Heng Shan (Hunan), Heng Shan (Shanxi), Song Shan). Vaikka viimeksi mainitut eivät perinteisesti ole olleet kanonisoitu pyhiksi, niin niissä on ollut kuitenkin vahva merkitys taolaisuudelle. Joten taolaisia vuoria onkin siis 9 eikä 4. Ota vuorien lukumäärästä sitten selvää maallikko pohjalta. Itse asiassa niitä saattaakin olla 10, koska Emei Shan oli ennen buddhalaisuuden tuloa taolaisille merkittävä vuori ja buddhalaiset kanonisoivat vuoren pyhäksi joskus 300 luvulla bodhimandaksi eli paikaksi, jossa valistunut ihminen, bodhisattva, voi kokea valaistumisen ja poistua elämänpyörästä nirvanaan.

Please install the Flash Plugin version 11 or higher

Palataan Emei Shanille. Tätä nykyään luostareita ja temppeleitä on runsaat 30, joista turistien käyttämään karttaan on merkitty n. 15. EmeiShan-Leshan alueiden luostareiden ja temppeleiden lukumäärä on joidenkin laskutapojen mukaan lähes 100. Ensimmäisen luostarin, Puguang hallin, perusti Pugong niminen lääkekasvien viljelijä. Vuonna 1614 temppeli sai kuninkaallisemman nimen Guanxiangin temppeli. Kolmannella vuosisadalla kiinalainen munkki Huichi rakensi Puxianin temppelin. Temppeliä kutsutaan nykyään Wannian temppeliksi. Temppeli pitää sisällään yli 60 tonnia painavan 7.85 metriä korkean pronssisen Buddhan patsaan. Patsas valettiin yhdeksännellä vuosisadalla. Kuudennella vuosisadalla perustettiin Qingyin rakennusryhmä, joka sisältää lukuisa paviljonkeja, puutarhoja ja torneja. Rakennukset ovat huolella restauroitu. Yksityiskohdiltaan nämä ovat rikkaita ja edustavat kiinalaista klassista rakennustapaa upeimmillaan. 900 luvun puolivälissä Song kauden keisari Zhao (Kuangyin) lähetti mestari Jiye:n johtaman retkikunnan Intiaan. Palatessaan hänen annettiin lupa rakentaa temppeli EmeiShanille. Täällä hän mietiskeli ja käänsi kiinaksi klassisia buddhalaisia tekstejä. Siitä lähtien paikka on ollut yksi pyhimmistä kiinan buddhalaisista paikoista.

Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Emei Shanin korkein huippu ulottuu 3099 metrin korkeuteen ja alavin laakso on 500 metrin korkeudella (samalla korkeudella missä majapaikat sijaitsevat). On helppo arvata, että kasvillisuus on rikasta ulottuen laakson subtrooppisesta aina huipun vuoristoiseen havumetsä vyöhykkeeseen. Alueella on tavattu lähes 3200 erilaista kasvia jakautuen 242 perheeseen. Näistä kasveista 31 on erityisen suojelun kohteena, rauhoitettuina kasveina, ja 100 lajia on endeemisiä eli kotiperäisiä. 1600 kasvia on myös käytetty erilaisiin lääkitsemistarkoituksiin. Alhaalla laaksossa esiintyy monia ikivihreitä leveälehtisiä kasveja, kesävihantia leveälehtisiä metsiä, ja kuljettaessa ylemmäs vaihtuu kasvillisuus havupuu metsiin. Vanhimpien puiden ollessa yli 1000 vuotta vanhoja. Näillä seuduilla varmaan moni kasvitieteilijä innostuu ja haltioituu.

Jos kasvillisuus on rikasta niin sitä on myös eläimistö. 2300 erilaista eläintä on tavattu täällä. Näistä 29 on erityisen suojelun alaisia ja 157 on jollain tavalla uhattuja. Erityisesti suojeltuja ovat mm. pienempi punainen panda (Ailurus fulgens), aasialainen musta karhu (Ursus thibetanus), Milne-Edwardsin serovi tai Kiinan serovi (Capricornis milneedwardsii, eräänlainen lyhytkarvainen vuohi), Tiibetin makaki (Macaca thibetana), kiinalainen jättiläissalamanteri (Andrias davidianus) ja sichuaninnokkatimali (Grey-hooded Parrotbill, Paradoxornis zappeyi). Kun vuorilla vaeltaa voi hyvässä lykyssä monin paikoin törmätä tiibetin makakiin. Kuvittelin apinoiden olevan hauskoja, leikkisiä ja hilpeitä otuksia. Erehdyin. Polkujen varrella on runsaasti varoitustauluja, joissa varoitetaan provosoitumasta mikäli huonotapainen apina sattuisi puremaan tai hyppäämään päälle. Kehotetaan olemaan syöttämättä niitä. Reput ja laukut pitää olla tiukasti suljettuja ja eväspussit poissa näkyvissä. Näillä kun on tapana ryövätä matkailijoita ja pihistävän kaikenlaista, kuten sateenvarjoja, etsiessään makupaloja. Apinat osaavat tyylikkäästi avata juomapulloja jne. Välillä tuntuu, että ihmisten pitäisi olla täällä suojelun kohteena eikä apinoiden. Toisaalta matkailijoiden pitäisi mennä itseensä ja miettiä mistä moinen röyhkeä käyttäytyminen alun perin aralla luontokappaleella juontuu. Ei kai vain siitä, että matkailijat omassa omahyväisyydessään ole syöttäneet niitä herkkupaloilla ja toivoneet vastapalvelukseksi huvittavaa inhimillistä käyttäytymistä. Raukoilla kun vaikeuksia ymmärtää, ettei kaikilla ole makupaloja mukanaan ja eväsvarastot eivät ole ehtymättömiä. Lohdutukseksi voin kuitenkin todeta että apinoita ei juuri poluilla näkynyt. Ehkäpä tämä johtui siitä, että itselläni oli kävelysauva, jolla kopistelin pitkin polkuja. Apinat olivat ehkä oppineet, että keppi on vihollinen. Ainakin jotkut hilpeät matkailuoppaat kehottavat lyömään niitä kepillä, jos käyttäytyvät liian uhmakkaasti. Jee.

Please install the Flash Plugin version 11 or higher

Jos apinoita haluaa täällä nähdä niin pitää mennä Qingyin paviljongin taakse. Täällä niitä syötetään ja pidetään hyvää huolta. Matkailijoille myydään pieniä maissijyvä pusseja, joita voidaan tarjota apinoille. Alueella on myös monia puistovahteja, jotka työkseen pitävät niille jöötä jos liian kurittomaksi heittäytyisivät. Silti kannatta pitää kameransa ja sateenvarjonsa tiukasti laukuissa kiinni.

Alhaalla laaksossa, retkeilymajan suojissa tapasin yhden Taiwanista saapuneen ristiretkeilijän, yhden lintuharrastajan ja runsaan joukon nuoria retkeilijöitä. Viimeksi mainituilla näytti olevan päällimmäinen tarkoitus eräänlainen urheilusuoritus. Keskustelivat tietty kuinka nopeasti ja tehokkaasti tietty polun pätkä oli taitettu. Samaa tervehenkistä kansojen osaa tapasin laajemmin myöhemmin Yunnanin maakunnassa. Täällä nämä suuntasivat kulkunsa Dalin luonnonsuojelualueelle varustautuneena toinen toistaan mitä hienoimmilla retkeilyvälineillä. - Kaiken kaikkiaan EmeiShan oli yksi koko Kiinan matkan upeimpia ja mieleenpainuvimpia elämyksiä. Jos haluaa vetäytyä maailman turhuudelta niin täällä olevissa luostareissa voi sen tehdä mainiosti, viikon jos toisenkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti