Matkailijat saapuvat yleensä Emei:n kaupunkiin bussilla. Joko suoraan ChengDu:sta tai tunnin ajomatkan jälkeen Leshanista. Ehkäpä viimeksi mainitussa nukutaan yksi yö kun Buddhan näkeminen kaikkine museoineen ja luostareineen voi viedä reilun päivän. Junalla saapuu harva turisti. Linja-autoasemalla odottaa joukko takseja ja kuljettajat suorastaan hyökkäävät bussin kimppuun etsien matkailijoita. Kuskeilla on tarkat silmät, jos matkailijalla on selkäreppu niin oitis tarjotaan kyytiä TeddyBear Hoteliin tämä kun Hostelworldin ja Lonely Planetin suosikkilistalla. Ihan kelvollinen yöpaikka, varsinkin kun majatalon pitäjä on mukava mies. Kyydin tarjoajat huutavat yhteen ääneen ja suorastaan ryöstävät matkailijat kyytiinsä. Niin on touhu kiivasta, ettei juuri ehdi jalallaan astua maan kamaralle ja emein kaupunki jää näkemättä.
Turistien suosimat majapaikat ovat
hieman keskustasta syrjässä. Niinpä Emein kaupunki se ohitetaan –
turhaan. Kaupunki on Kiinan mittakaavassa pieni, hieman Helsingin
kokoinen 435 000 asukasta. Ehkäpä siksi niin kotoinen – vähän
kuin omat tohvelit takan reunuksella kuivumassa. Täällä ei tule
niska kipeäksi kun yrittää katsoa talojen harjoja. Turistien puute
näkyy myös siinä, ettei pakkomyyntiä juuri harrasteta muuten kuin
yksityisten taksikuskien rynnäköllä. Vaikka torilla yksi yritti
kaupata elävää kanaa. Oli hieman työlästä selittää, etten
tarvitse sitä.
Kun kameran ottaa esille niin oitis
ihmiset haluavat tulla kuvatuksi. Erityisesti miehet. Naiset ovat
täällä kuten muuallakin kiinassa hieman ujomman sorttisia,
varautuneita kenties. Kaikki yrittävät selittää jotain hauskaa
tarinaa, josta en ymmärtänyt mitään. Nauraa osasin kyllä
oikeassa paikassa kun puhujakin nauroi. Lupsakasta väkeä, ehkäpä
Sichuanin savolaisia.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Kaupungin keskustassa pisti silmään
pienet liikkeet, joiden näyteikkunoissa oli kuvia erilaisista
kalustetuista asunnoista. Kooltaan nämä olivat 70 ja 140
neliömetrin välillä. Kuhunkin ilmoitukseen oli painettu suurella
jokin lukuarvo 35:n ja 55:n välillä. Lukuarvon vieressä näkyi
selvästi yanin merkki. Itselle ei oikein selvinnyt ovatko lukuarvot
päivävuokra, jolloin hinnat kohtalaisen edulliset kun 10 yania on
1,30 euroa. Jos näin on, niin kenelle nämä asunnot ovat oikein
tarkoitettu. Turisteille? Ei oikein, kun turistit yleensä viipyvät
emein vuoriston juurella viiden kilometrin päässä pari kolme
päivää. Pyhiinvaeltajille? Ei, kun nämä yöpyvät luostareissa.
Vierastyöläisille? Ehkäpä, kun Emeissa on jonkin verran
elintarvike teollisuutta, joka mm. teen poiminnan aikaan tarvitsee
paljon työväkeä. Nämä taasen oat yleensä köyhää väkeä,
jotka yöpyvät erilaisissa yhteismajoituksissa. Jälleen yksi syy
opetella kiinan kieltä, jotta tämäkin ongelma selviäisi.
Emeissä viihtyy satunainen matkustaja
päivän jos toisenkin. Eksyäkään ei oikein voi. Heti kun alat
tutkia karttaa opastavat kaikki bussiasemalle. Arvaavat kaikki
tietty, että olet suunnistamassa bussi numero 5:een, jolla pääset
majapaikkaasi eli Emei shanin juurelle. Sinne minne turistit
matkaavat.
Suomalaiselle tietenkin on ruokatori
vierailemisen arvoinen nähtävyys. Täällä kun myydään vähän
kaikkea elintarvikkeita mitä kiinalainen keittiö tarvitsee. Ja
kiinalainen keittiö ei olekaan mikään muutaman lajin kuppila vaan
lajirunsaudessaan verraton. Sikoja ei kuitenkaan myyty elävinä
kuten kanat, kyyhkyt ja kanit myytiin. Sianlihassa oli vielä kunnon
rasvakerros eikä kuten Suomessa myydään: ankeiden,
nälkiintyneiden, stressaantuneiden, dieettisikojen lihaa. Suomessa
terveystarkastajat tietty nyrpistäisivät nenäänsä tällä
torilla. Toiset jopa voisivat haukkoa henkeään. Lihoille kun ei
oikein ollut mitään kylmätiskiä varattu.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Ruokatori tietty herätti mieleen
moniakin ajatuksia ruuan merkityksestä kiinalaisille, joista hieman
kerron seuraavassa. Ruoalla on kiinalaisille keskeinen ja tärkeä
merkitys lähes kaikissa elämän asioissa. Ruokapöydän ääressä
hierotaan kauppoja, suunnitellaan tehtaita, taloja, rakastutaan,
hierotaan uusia tuttavuuksia ja verestetään vanhoja, tutkitaan
puolisokandidaatin soveltuvuutta, pohdiskellaan perheasioita ja suvun
historiaa. Eräässäkin kiinalaisessa vastaantulo tervehdyksessä on
tapana kysyä ”Oletko jo syönyt?”(Ni chifan le ma?)
Meillä kaikilla on mukamas
jonkinlainen käsitys kiinalaisesta ruuasta. Varmaan siksi, että
monet ovat käyneet syömässä lounasta vähän joka kaupungissa
olevassa kiinalaisessa kuppilassa. Kiinassa tarjottu kiinalainen
ruoka on paljon, paljon monipuolisempaa ja maukkaampaa. Se mitä
kotoisissa kiinalaisissa kuppiloissa tarjotaan on itse asiassa
kantonilaista ruokaa. On vieläpä vesitetty ja laimennettu
eurooppalaisella makutottumuksilla. Kohtalaisen rasvaista ja
mitäänsanomattoman makuista. Vähän kuten einesmaksalaatikko
verrattuna kotona tehtyyn, kunnolla katajan savussa savustetulla
siankyljellä, silavoituun maksalaatikkoon (ilman rusinoita –
tietty). Laatikko tarjottuna voisulan sekä puolukkasurvoksen kanssa
eikä mitään mikrossa lämmitettyä alumiinifoliosta lautaselle
kumottua sotkua. Jos jossain muissa maissa sattuisi samaan
Sichuanilaista tulista pataa niin siinä on korkeintaan muutama
pippurimarja, yksi vaatimaton chili ja pari kynttä valkosipulia. Ei
mitään verrattuna siihen mitä voi saada Sichuanissa, jossa savu
lentää sieraimista ja korvien rumpukalvot melkein halkeavat.
Kourakaupalla chiliä, valkosipulia ja paikallista pippuria.
Kyytipoikana kunnon kiinalaista viinaa (52 prosenttista) ja väkevää
olutta. Aluksi tuntui hurjalta ja lopulta alkaa sitä kaivata.
Ranskalainen Anthelme Brillar-Savarin,
maanmainion Maun Fysiologian kirjoittaja, olisi varmaan haljennut
ihastuksesta kiinalaisessa ravintolassa. Kas kun hänen mielestään
herkkusuisuus on seurustelun jaloin muoto. Kaikki kiinalaisessa
ravintolassa on tehty palvelemaan seurustelua. Monissa maakunnissa
pöydät ovat pyöreitä, jopa 12 istuimelle. Keskellä pöytää on
pyöreä laakeroitu apupöytä. Tähän ladotaan useita ruokalajeja,
jopa parisenkymmentä. Apupöytä pyörii ruokailijalta toiselle ja
kukin voi valita mieluisinta. Ruokailu tehdään seurustelun lomassa
ja harras nautiskelu voi kestää useita tunteja. Sichuanissa taasen
on erikoisuutena HotPot. Tässä pöydän keskellä on
kaasukäyttöinen tulisija. Tulisijalle asetetaan kaksiosainen
kattila. Toisessa osassa on tulinen mausteliemi toisessa taasen
hieman miedompi mausteliemi. Pöytään kannetaan eri raaka-aineita,
joita ruokailijat keittävät tässä kattilassa seurustelun lomassa.
Tulisen ruuan ystävät valitsevat tulisemman liemen toiset taasen
miedomman. Seurustellaan ja katsotaan ruuan valmistumista.
Hartaushetki pyhän kattila-alttarin äärellä voi olla tunneissa
mitattuna pitkä ja kuitenkin aivan liian lyhyt. - Koska
ruokakulttuuri perustuu suuremman ryhmän seurusteluun voivat
annoskootkin olla melko mittavia. Yksinäisen matkailijan onkin hyvä
muistaa tämä. Hinta ei juurikaan kerro mitään annosten koosta.
Kun tulin Kiinan niin ensi kosketus ruokakulttuurin oli Harbinissa.
Täällä oli vielä venäläisellä keittiöllä vaikutuksensa eli
suositaan makeita jälkiruokia. Tilasin keiton, riisiä, lihapadan
ja hedelmäsorbetin. Mitä sain: 2,5 litraa keittoa, 3 litran kulhon
riisiä, puolitoista litraa lihapataa ja saman verran sorbettia.
Kukaan ei ollut muistanut kertoa keittiömestarille yksinäisestä
matkustajasta. Laskukin oli vähän runsaat 15 euroa. Myöhemmin opin
olemaan varovainen. Harmi, kun en voinut maistella kymmeniä lajeja.
Kulinarismin apostoli Anthelme
Brillar-Savarin voisi olla täällä olla toisestakin syystä
onnellinen. Hän kun kerran totesi että ”uuden ruokalajin
keksiminen tuottaa ihmiskunnalle suuremman onnen kuin uuden tähden
löytäminen.” Kiinalaiset ovatkin tässä mielessä onnellista
kansaa. Ruokalajien kirjo on suunnaton. Erityisesti idässä saattaa
pienenkin ravintolan menu sisältää satoja eri lajeja päinvastoin
kuin Suomessa jossa alkuruokia on 5, pääruokia 7 ja jälkiruokia 6.
Ankeaa.
Kiinalainen ruokakulttuuri ei ole
mikään yksinkertainen helposti mielletty asia. Maa kun on Euroopan
kokoinen, niin eri provinssien ruokia on vaikka millä mitalla. Aivan
kuten Euroopassa: pohjoisessa voi saada poronkäristystä ja etelässä
oliivi ja fetajuusto salaattia, idässä piirakoita ja hapankaalia
sekä lännessä viinikukkoa. Pekingissä ja Hong Kongissa voi saada
lähes kaikkien provinssien ruokia, mutta aktiivinen ruokamatkailija
matkustaa kuitenkin pitkin maata. Vaikka yleistykset tekevät
väkivaltaa niin kiinalaiset itsekin toteavat eri keittotaidon
koulukunnista: ”Makeaa etelässä, suolaista pohjoisessa,
mausteista lännessä ja hapanta idässä”.
Kulinarismia voi harrastaa melkein
kaikkialla. Ravintoloiden ulkonäkö ei aina kerro mitään laadusta.
Kulinaarisia huippuhetkiä voi viettää hyvin vaatimattomissa ja
joskus jopa töhryisissä paikoissa, joissa pöytäliinan virkaa
hoitaa hieman rispaantunut vahakangas. Mutta ruoka saattaa olla ihan
huippua, samaa kuin Hong Kongin nirppanokkien suosimassa 5 tähden
ravintolassa (joihin muuten pitää pukeutua juhlavetimiin). Eikä
hintakaan kerro oikeastaan mitään muuta kuin raaka-aineiden hinnan,
sen mitä ravintoloitsija kehtaa pyytää ja millainen trendipaikka
ravintola on. Joskus muutamalla eurolla voi lentää kauas
ruokataivaan tähtien toiselle puolelle ja tuntea suurimman onnen
mitä ihminen voi maanpäällä kokea.
Moni matkustaa Kiinan eksotiikan
vuoksi, toiset nähdäkseen huikean kauniita paikkoja, kolmannet
historian vuoksi ja neljännet – ehkä viisaimmat – syödäkseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti