Mitä tekee kielitaidoton matkamies
umpikiinalaisessa kaupungissa halutessaan löytää linja-autoaseman
? Tietty yrittää saada kartan. Omassa hipaisuvempeleeni,
ankka-padini, Route 66 oli hieman tasapaksu, kaikki tiet
samanarvoisia eikä erikseen ole mitenkään mainittu erityispaikkoja
kuten bussi- tai rautatieasemia ja kadunnimet joko Pinyiniä tai
translitteroitua kiinaa. Sinänsä sovellus osoittautui melko
hämmästyttäväksi, esimerkiksi Suzhoussa pienimmätkin kujat oli
tarkkaan kuvattu. En tiedä mistä moiset sähkökartat olivat
peräisin. Nyt tarvitaan siis kiinankielinen paperikartta. Paperikartan hankkiminen olikin oma lukunsa. Yritin
kysellä hotellin vastaanotosta piirtämällä prototyyppikartan. Ei
ymmärtänyt (en olisi minäkään ymmärtänyt). Vasta sanakirja,
Hanping pro, auttoi. Tosin hän ymmärsi, että halusin Kiinan
kartan. Onneksi eräs hotelli vieras oli poikkeuksellisen välkky
ja ymmärsi haluavani kaupungin kartan. Annoin hipaisuvempeleeni
virkailijalle ja hän kirjoitti Pinyin tekstillä (kaikki kiinalaiset
osaavat Pinyiniä eli kiinaa latinalaisin aakkosin) jotain, jonka
hieno sanakirja ohjelma käänsi: Bookstoreksi. Sinne siis ostoksille
ja kartta käteen. Illalla tutkin karttaa ja löysinkin
linja-autoaseman. Aamulla näytin taksikuskille karttaa ja kohtaa:
linja-autoasema. Vielä lisäsin Yuanyang. Hienoa. Kyytiin vaan,
mennään ihan minne vaan. Jännittävää. Hämmästys olikin suuri kun päädyin paikkaan josta olin kaupunkiin tullut. Asemalla eräs
ystävällinen täti, tietty aseman virkailija, neuvoi seuraamaan
perässä, kun oli saanut selville minne menen. Varmaan repustani
arvasi olevani turisti ja matkaavani sinne minne kaikki muutkin eli
riisiterassille. Ohjasi lippuluukulle, selitti lipunmyyjälle
vuolaasti jotain ja myyjä kyseli kaikennäköistä. Minä vain
nyökkäsin ja hymyilin (enkä ymmärtänyt mitään). Ja kas ihme
tapahtui: Lippu seuraavaan bussiin, vieläpä oikeaan paikkaan.
Kiitos ja ylistys taivaan valloille. - Bussimatka olikin
ikimuistoinen, enkä varmaan tule yhtä vauhdikasta ja
elämäntäyteistä makaa tekemään, halki Yunnanin maakunnan
huikaisevan kaunista eteläistä maisemaa, koskaan enää. Snif.
Asemalaiturilla odotti rivi
vastapestyjä puhtaita busseja. Toinen täti näytti jotain bussia,
yritin tavata nimikylttiä ja verrata lippuun kirjoitettua. Muutama
merkki näytti samalta. Puoli tuntia aikaa. Heitin repun sisään
omalle paikalle. Ulos tupakalle. Kun bussin lähtöaika tuli,
lähtikin naapurista toinen bussi. Nyt tulikin hätä käteen olenko
sittenkin väärässä bussissa. Kuljettaja vain totesi että
oikeassa olet. Täällä ei nyt mitenkään kiirehditä, 15 minuuttia
sinne tai tänne, kuka siitä välittää. Venäjällä tämä oli
maan tapa, mutta Kiinassa, jossa ollaan saksalaisen täsmällisiä,
asia kummastutti. Toisaalta ollaanhan Yunnanin maakunnassa, rotujen
ja heimojen sulatusuunissa. Bussin mahanalus täytettiin
kaikenlaisilla matkatavaroilla, samoin katolle sidottiin kiinni
laatikoita ja nyyttejä. Sisälle tuli vähemmän varakkaan oloista
väkeä. Yhdellä oli syli täynnä ruohosipulia, toisella taasen
hedelmiä, jotkut olivat käyneet ostamassa taulutelevision jne.
Bussin keskikäytävä täyttyi kaikenlaisella matkatavaralla.
Nyyttiä, säkkiä ja laatikoita. Yhteen laatikkoon kiinnittyi
huomio: Siinä oli reikiä, kuin ilmastointia varten. Mitäköhän
siellä on? Myöhemmin pisti tuuletusaukoista esille kanan pää.
Matkustajat varmaan elättivät itseään maanviljelyksellä.
Matka jatkui esikaupunkiin, jonne oli
rakennettu huviloita kaupungin varakkaammille ihmisille. Yht'äkkiä
varakuljettaja ja yksi matkamies poistuivat. Bussi kaarsi
parkkipaikalle ja kuljettaja hyppäsi pois ja meni johonkin virastoon
muutaman paperin kanssa. Miksiköhän? Pidetäänkö täällä lukua
matkustajien määrästä vai tarvitseeko bussi ajoluvan? En tiedä.
Bussi jatkoi matkaa pari sataa metriä ja varakuljettaja sekä
matkamies astuivat takaisin bussiin. Onko täällä tapana tarkistaa
henkilöllisyyspaperit ja siltä varalta että tarkastaja olisi
astunut bussiin poistuivat nämä kaksi kun heillä ei ehkä ole
validia henkilöllisyystodistusta? Kuka tietää. Ainakaan nämä
kaksi eivät käyneet millään asioilla. Ollaan kyllä lähestymässä
raja-alueita, jotka aina ja kaikkialla ovat hieman arkoja paikkoja.
Täällä erityisesti, kun Kiina ja Vietnam sopivat asiansa, rajansa,
lopullisesti vasta vuonna 2009.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Täpötäyteen bussiin tuli lisää
matkustajia. Takapenkkien alta otettiin muovisia 20 senttiä korkeita
palleja. Tavaroita siirrettiin hyvässä yhteisymmärryksessä ja
uudet matkustajat istuivat näihin muovituoleihin keskelle käytävää.
Näin matka jatkui pitkin kiemurtelevaa serpentiinitietä.
Matkustajat huojuivat oikealle ja vasemmalle sen mukaan mihin
suuntaan bussi kääntyi, vain pysyäkseen penkillä. Aina välillä
kana nosti päänsä tuuletusaukosta aivan kuin kysyäkseen: Vieläkö
on pitkä matka perille? Tosin se ei varmaan tiennyt, että perillä
odotti pata ja nälkäiset syöjät. Bussi pysähtyi tauolle.
Tankattiin ja lisättiin vettä. Matkustajat menivät puskan taakse
asioille, tosin jotkut menivät käymälään, jonka haju helteellä
ei ehkä ollut kaikkein miellyttävämpiä. Eräs Hani äiti riisui
lapsensa housut ja kurotti pienokaisen ikkunasta, jotta tämä voisi
tehdä asiansa. Seikka, josta muutamat matkustajat (ehkäpä han
kiinalaisia) olivat hieman närkästyneitä.
Matka jatkui Yuanyangiin. Itse asiassa
Yuanyang on jakautunut kahdeksi kaupungiksi. Uutta kaupunkia
kutsutaan Nanshaksi ja vanhaa Xinjieksi. Bussi saapui ensin uuteen
kaupunkiin, yritin tässä nousta pois mutta apukuljettaja osoitti
eleellä: Minun pitää jäädä, bussi jatkaa vielä. Lopulta tunnin
ajomatkan jälkeen saapui pölyinen, kuoppaisia hiekkateitä
kulkenut, väsynyt bussi Xinjieen.
Yhteensä Yuanyangin alueella sekä
kumassakin kaupungissa että kylissä asuu 365 000 asukasta (2002).
Tänään oletettavasti enemmän. Syynä mahdolliseen kasvamiseen
onkin väestön rakenne: 88 % väestöstä kuuluu vähemmistökansoihin
(erityisesti Hani- ja Yi-kansaan). Näillä ei ole rajoituksia lasten
määrään, tyypillinen perhekoko on 3 lasta joskus lapsia on kuusi,
joista viimeinen on kauan kaivattu poika. Alueen pääasiallinen
toimeentulo on maanviljelys, erityisesti riisin viljely. Tätä
tärkeää kasvia ovat Hanit ja Yit viljelleet perimätiedon mukaan
jo yli 1300 vuotta. Nykyään enenevissä määrin toimeentulo kasvaa
turismin myötä. Tosin mikään varsinainen massaturismikohde tästä
tuskin koskaan tulee. Syynä on hankala kulkuyhteys, vaikka
Kunmingista lähtevä eteläinen valtatie lyhensi matka-aikoja 10
tuntiin entisen 12 tunnin sijaan. Yleensä tänne matkustavat
innokkaat valokuvaajat. Usein miten silloin kun riisiterassit ovat
veden valtaamia eli lokakuusta maaliskuuhun. Myöhemmin riisin
orastaessa terassit ovat vihreitä, eikä kontrastiero ole kovin
suuri ja näin eivät myöskään ole kovin valokuvauksellisia. Olet
varmaan nähnyt alueella kuvattuja auringonlasku ja -nousu kuvia:
Näissä vedenpinnasta heijastuu kauniisti auringonvalo vasten jylhiä
pilven peittämiä kukkuloita ja terassit muodostavat viivaleikin
kuin abstraktissa maalauksessa. Kuvia näkee monissa maantiedon
kirjoissa, julisteissa, kalentereissa sun muussa ja ovat levinneet
ympäri maailman. Itse vierailin alueella kun riisi jo orasti. Sitä
paitsi en ole kovin kiinnostunut maisemakuvista - liian hankala
taiteen laji: etsiä sopiva paikka, kytätä sopivaa valaistusta ja
kun lopulta kaikki on kohdallaann, ryntää näyttämölle
tuulipukuihin sonnustautunut meluisa turistilauma juuri siihen
pisteeseen, jonka piti olla kuvauksellinen juuri siinä ainoana hetkenä jolloin tuuli, pilvet ja aurinko ovat kohdallaan.
Jos jokin paikka rujoudessaan on
kaunis, niin sitä Xinjie on. Hieman rähjäinen ja silmin nähden
köyhä. Teollisuutta ei juurikaan ole. Aikoinaan kaupunki oli pieni
Hani kylä. Vuosien varrella se kasvoi kaupungiksi. 1570 metrin
korkeudella talot on rakennettu rinteisiin, yhtä jyrkkiin kuin tapaa
Euroopan alpeilla. Täällä on hauska poiketa pienille sivukujille
ja kävellä ruokatorilla. Kaupungin keskustassa on muutama
ruokapaikka, joissa tarjoillaan sitä mitä jääkaapissa sattuu
löytymään. Jääkaappi on kuitenkin kohtalaisen hyvin varusteltu
kun noin 60 % ruokalistan aterioista on saatavissa. En tiedä ovatko
Hanit ja Yi persoja makealle mutta täällä löysin ensimmäistä
kertaa koko Kiinan maassa kaupan jonka pääasialliset
myyntiartikkelit olivat limonadit ja monenlaiset makeiset. Kun
tarjosin makeisia lapsille kelpasivat ne kyllä aikuisillekin ja kilon pussista sain maistaa vain yhden vaivaisen
konvehdin.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Kaupungin keskustan merkittävin paikka
on suuri aukea. Tänne ihmiset kokoontuvat nähdäkseen ja tullakseen
nähdyksi. Tänne saavutaan katsomaan suurta taulutelevisiota jos
omaa ei satu olemaan, tanssimaan, pelaamaan korttia ja ihailemaan
auringonlaskua. Yllättävää kyllä monet Haneista osaavat
englantia. Syynä varmaan on se, että turismia pyritään
kehittämään alueella ja turismi taasen vaatii kielitaitoisia
matkaoppaita. Joten koulutukseen on kiinnitetty hieman huomiotakin.
Helposti pääsee kuulemaan seikkoja, joita ei Lonely Planet ja
wikipedia tunne. Esimerkiksi kun keskustelu kääntyi maakunnan,
toista maailmansotaa edeltävään, oopiumi ongelmaan. Ilmeni monień
vanhempien syrjäkylissä asustavien miesten käyttävän ja
viljelevän sitä omaan tarpeeseensa. Poliisi ei juuri puutu asiaan
jos ei myy. Mitäpä rankaisemaan vanhempia miehiä kun ovat niin
köyhiä, ettei sakkoja voi periä, eikä vankilassa jaksa kuitenkaan
tehdä mitään.
Tavalliseen tapaan bussin saapuessa perille hyökkää hotellien ja matkustajakotien edustajat kimppuusi tarjoten mitä parhaimmat yösijat. Kaikilla kuvat ja esitteet käsissä. Vaikea on siinä valita. Kun tietää, että monet ovat köyhiä niin tekisi mieli valita kaikki. Valitsin yhden, ehkei kovin siisti vastaanottoaulaltaan, mutta erittäin kodikas ja huoneet olivat ihan mukavia, vieläpä eurooppalainen wc-pönttö. Paikkaa piti yksi perhe, joka osoittautui hyvin sydämelliseksi. Täällä pääsi hieman raapimaan eteläkiinalaisen perhe-elämän pintaa ja kurkistamaan sisälle.
Tavalliseen tapaan bussin saapuessa perille hyökkää hotellien ja matkustajakotien edustajat kimppuusi tarjoten mitä parhaimmat yösijat. Kaikilla kuvat ja esitteet käsissä. Vaikea on siinä valita. Kun tietää, että monet ovat köyhiä niin tekisi mieli valita kaikki. Valitsin yhden, ehkei kovin siisti vastaanottoaulaltaan, mutta erittäin kodikas ja huoneet olivat ihan mukavia, vieläpä eurooppalainen wc-pönttö. Paikkaa piti yksi perhe, joka osoittautui hyvin sydämelliseksi. Täällä pääsi hieman raapimaan eteläkiinalaisen perhe-elämän pintaa ja kurkistamaan sisälle.
Huolimatta matkustamisen vaatimasta
vaivannäöstä niin alueella kannattaa vierailla. Joko silloin kun
muutenkin matkailee eteläisessä Kiinassa tai piipahtaa Vietnamista
tänne. Vietnamin raja kun on 50 kilometrin päässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti