Kaupungin lempinimi johtuu siitä, että
se sijaistee Kravun kääntöpiirin läheisyydessä (siis Saharan
korkeudella) ja siellä pitäisi olla jo subtrooppinen ilmasto mutta
kun se sijaistee lähes kahden kilometrin korkeudella niin ilmasto on
myös viileämpää kuin muualla vastaavalla leveyspiirillä. Talvea ei juuri näy ja kesätkin
ovat kotimaisen viileitä.
Saavuin junalla Kunmingiin. Ensimmäistä
kertaa sain olla ihan rauhassa koko junamatkan kenenkään
häiritsemättä. Väki on hieman varautuneen oloista. Eikä mikään
ihme kun vierasmaalaiset ovat kohdelleet kansalaisia hieman tylysti.
Monin paikoin muistellaan ranskalaisten hilpeää käyttäytymistä
junarata työmaalla ja estottomasta raaka-aineiden rahtaamisesta
Ranskaan. Muistellaan vähän samaan tapaan kun yhä vielä Lapissa
muistutetaan siitä, että saksalaiset vetäytyessään polttivat
maakunnan.
Itse Kunmingissakin on paljon nähtävää.
En kuitenkaan vaivautunut menemään juuri muualle kuin katsomaan
kukka- ja lintutoria. Nimi oli kyllä harhaan johtava kun paikalla ei
myyty nykyään muuta kuin koruja ja lemmikkejä. Kaupunkia pitää
nykyaikaistaa, leventää katuja ja rakentaa uusia liiketaloja,
jolloin vanhat rakennukset saavat väistyä ja näin kaupunki
menettää juurensa ja oman luonteensa. Kaupungilla saattaa olla
selkeä arkkitehtoninen rakenne, asemakaava kukaties. En tiedä. Itse
tavalliseen tapaani vain eksyin siellä, vaikka oli kartta, kompassi
ja muut vermeet. Pitäisi varmaan kysyä sveitsiläisiltä
kaupunkisuunnittelijoilta kun nämä ahkerasti konsultoivat kaupungin
keskustan rakentamisessa 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa.
Kävin katsomaan keskustassa
sijaitsevaa järveä enkä oikein tiedä miksi. Nanjingin jälkeen
alue tuntui melko vaisulta. Siellä tehtiin sitä samaa mitä
muuallakin: Pelataan mahjongia, lauletaan ja tanssitaan. Eikä
näyttänyt olevan yhtä hyvin hoidettua kuin pohjoisemmissa
varakkaimmissa maakunnissa. Johtuukohan sitten etelän laiskuudesta
vai köyhyydestä. Itse kukin voi pohtia johtuuko köyhyys
laiskuudesta vai päinvastoin tai lieneeköhän syy jossain muualla.
Lieneeköhän syy matkaväsymys vai
mikä, niin kaupunki ei oikein innostanut suuremmalti.
Retkeilymajalla ihmettelin monien matkailijoiden puhuvan posket
punaisina Dalin luonnonsuojelualueesta, kivimetsästä ja vaikka
mistä. Innostunutta ja uteliasta nuorta väkeä ranskasta, saksasta,
muista maista ja yksi umpikyyninen matkamies Lopun Maasta.
Jos Kiinassa haluaa ostaa jadekoruja,
niin Kunming on se oikea paikka. Alueella on paljon
käsityöteollisuutta. Korupajoja, huonekaluteollisuutta,
vaatetehtaita ja pienempiä räätäliverstaita. Kun poikkeat
johonkin lukuisista korukioskeista, niin on se melkoinen ihme jos
tulet ulos ostamatta mitään. Ei niinkään siksi, että myyjät
hyökkäisivät päälle kuten Sanghaissa vaan siksi, että myyjä
innokkaasti etsii sinulle sopivan korun runsaasta valikoimasta.
Lopulta myyjän vaivannäkö saa sinut heltymään. Eihän sitä voi
kieltäytyä kun niin ahkerasti toinen näkee vaivaa.
Lemmikkieläintorille mennessäni olin
varautunut näkemään hirvittävää eläinrääkkäystä. Hakattuja
koiria, kissoja jotka on teljetty liian lyhyeen liekaan jne. Mutta
ilokseni en tällaista nähnyt. Sen sijaan perheitä tutkimassa
laarista toiseen itselleen sopivaa koiran tai kissan pentua. Samoin
siellä myytiin kaikkea sitä mitä
kotimaisessa eläinkaupassa on saatavissa: koreja, talutushihnoja,
erilaisia kuivamuona pakkauksia. Eläimet olivat usein hauskoja ja
hellyttäviä. Viittä vaille etten hankkinut koiraa täältä.
Mitenköhän olisin sen kuljettanut kotiin – jäin vain miettimään.
Vaikka Kunmingin historia ulottuu kauas ennen Kristuksen syntymää, niin varsinainen moderni kaupunki siitä kehittyi vasta 1800-luvulla. Syynä on se, että tiestö oli parantunut huomattavasti. Reitit tänne olivat ennen vaikeakulkuisia ja pitkiä. Sekä idässä että lännessä vuoristot hidastavat matkantekoa. Siksi hallitsijoiden epäsuosioon joutuneita karkotettiin tänne. Vähän kuten Kiinan Irkutsk. Sivistyselämä virisi myös näiden kautta. Kas kun karkotetut olivat usein hyvin koulutettua väkeä. Kaupunki varsinaisesti perustettiin vuonna 765, jolloin sitä kutsuttiin Tudongiksi. Myöhemmin se liitettiin osaksi Dalin kuningaskuntaa (937 -1253). Mongolien perustaessa Yuaninn dynastian vallattiin kaupunki vuosina 1252 – 1253. Mongolit nimittävät kaupungin Kunmingiksi ja asettivat sen Yunnanin pääkaupungiksi. Täällä kauppa kukoisti sen hyvän sijainnin vuoksi.
Kumingin kautta on kulkenut kaksi
silkkitietä: eteläinen tie Burman läpi Intiaan ja toinen Tiibetin
yli Afganistaniin ja edelleen Turkkiin. Siksipä mongolien
jälkeen syntynyt Ming-dynastian hallitsijat olivat kiinnostuneita
alueesta. Kas kun verot ja tullit kiinnostivat eikä maantierosvoille
haluttu jakaa murustakaan.Väitetään Marco Polon matkustaneen tietä
pitkin ja pysähtyneen Kunmingiin. Ainakin hän kertoo täällä
ihmisten syövän raakaa lihaa ja käyttävän maksuvälineenä
kotiloita. Totta tai ei. Varmaa on kuitenkin, että kotiloita
käytettiin laajasti maksuvälineinä Afrikassa ja kiinan rahaa
merkitsevä kirjain merkki on malediivin kotilon abstrakti kuvan
näköinen.
Kun Shanghaissa ja Shenzenissa on
helpotettu muualta muuttaneiden ihmisten oikeuksia saada julkista
terveydenhuoltoa, lasten koulutusta ja pysyvää oleskelulupaa niin
Kunmingissa on astuttu aimo harppaus taaksepäin. Täällä on
julkaistu suunnitelmat kieltää kaikki työllistäminen sellaisilta,
joilla ei ole tilapäistä oleskelulupaa sekä ovat eläneet ja
työskennelleet kaupungissa vähintään vuoden. Jotta ihminen voisi
saada tilapäisen tai pysyvän oleskeluluvan pitää hänellä olla
työpaikka. Näin kaupunki suunnittelee estävänsä kaikkien uusien
työntekijöiden saapumisen sinne. Menevät muualle töihin ja
asuntojen hinnat laskevat. Niin, ja kaikki ne jotka ovat
työskennelleet vähemmän kuin vuoden ovat melko suoraan
työnantajien armoilla. Voidakseen jatkaa täyteen vuoteen, joutuvat
he hyväksymään kehnotkin työolot ja palkat. Suunnitelmaa on
kritisoitu kylläkin laajalti kiinalaisessa lehdistössä ja
suunnitelman viimeaikaisista käänteistä ei itselleni ole kovin
selkeää kuvaa. Asia on vähän samanlainen myös Suomessa: Saamme
silloin tällöin lukea lehdistä kuinka kehnosti on kohdeltu pienten
urakointiliikkeiden erityisesti sellaisia vierasperäisiä
työntekijöitä, jotka eivät saavu Senzhen maista. Erona on vain
se, että Suomessa ammattiliitot ja usein viranomaiset puuttuvat
räikeimpiin ilmitulleisiin tapauksiin. Kunmingissa vierastyöläisten
määrä on olennaisesti pienempi kuin Shanghainssa tai Senzhenissa
eli määrä on n. 20 %.
Kaupunki on
kuitenkin kehittymässä hyvää vauhtia. Jos itselläni olisi rahaa
ja olisin kiinnostunut sijoittamaan Kiinaan niin parhaimmat tuotot
voisin varmaan saada sellaisesta teollisuudesta, joka toimii
Kunmingissa ja tämän ympäristössä.
Syitä on itse asiassa neljä.
Kun teollisuus ponnistaa köyhyyden tasolta on absoluuttinen kehitys
tietty nopeaa. Toiseksi Kunmingissa on merkittävä infrastruktuuri
ja logistiikka. Tiestöt ja rautatiet toimivat hyvin lähes kaikkiin
ilman suuntiin: Pohjoiseen ChengDuhun, itään Hong Kongiin ja
Senzheniin sekä
etelään Vietnamiin
jne. Kolmas syy
on se, että Kiina-ASEAN
vapaakauppa-alueella Kunming toimii aktiivisena partnerina. Lyhenne
ASEAN tulee nimestä Association of Southeast Asian Nations.
Neljäs syy on tietenkin korkealle kehittynyt opetus- ja
tutkimustoiminta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti