Please install the Flash Plugin version 11 or higher
Huonosti nukutun yön junan kolmannessa
luokassa saavuin Harbinin 18.3 eli 9 päivää siitä kuin olin
lähtenyt Helsingistä. Pakkasta oli 6 astetta. Voi ei. Niin kuin
toivoin Irutskin lämpimän sään vallitsevan myös täällä.
Onneksi en ollut vielä lahjoittanut rukkasia ja flees takkia pois.
Majapaikkaa en ollut mitenkään
valinnut etukäteen, kun piti päästä Manzhoulin 17 asteen pakkasia
mahdollisimman nopeasti pois ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan joka
tiesin olevan olemassa. Lonely planet oppaasta joku matkustajakoti
äkkiä. Tabletti esiin, GPS-karttapalvelu Route 66 käyntiin ja
hakukriteeriksi kodin osoite. Vau. Kone esitti aivan täsmälleen
parhaimman kävelyreitin. Myöhemmin muodostui
laitteesta aivan korvaamaton apuväline, johon on tallennettu
karttapalvelut, sanakirjat (kuten Hanping pro) sähköpostit jne.
Ensimmäisen kerran Helsingistä
lähdettyäni tunsin olevani kotona. Kaupunki on hyvin eurooppalainen
ja kuitenkin kiinalainen. Eurooppalaisuus selittyy kaupungin
historiasta. Kaupunki oli pieni kalastajakylä 1890 luvulle
saavuttaessa. Venäjällä oli elintärkeitä etuja ajettavana
tyynellä valtamerellä. Kuten muistetaan oli Venäjä vuokranut Kiinalta Porth Arhuriin jo niin varhaisessa vaiheessa kuin 1897. Satama oli Venäjälle tärkeä kun se oli sula ympärivuoden kun taas Vladivostok (eli itäinen Vlamdimir) oli usein jäässä talvisin. Kiinan motiivina vuokraamiseen oli varmaan se, että venäläisten toivottiin osaltaan myös suojelevan Kiinaa Japania vastaan. Kiinahan oli kärsinyt murskaavan tappion Koreassa ensimmäisessä Kiina-Japani sodassa vuosina 1894 - 1895. Huomattava osa taisteluista käytiin nimenomaan Port Arhurissa. Nykyään tästä samakaupungista käytettiin nimeä Lüshun.
Suorin junareitti satmaan meni Mantsurian läpi sivuten Mongoliaa. Venäjän rautatiet rahoitti rataosuuden Chitasta Port Arhuriin. Hieman samaan tapaan ja samoihin aikoihin kun Ranska rahoitti rataosuuden Hanoista Kunmingiin. Kun Ranskan rakennustoimet olivat vertaansa vailla oleva sorron, orjuuttamisen, nöyryyttämisen ja veren vuodatuksen näyttämö niin venäläisen radan rakentaminen oli monin paikoin siunauksellista ja hyödyllistä myös kiinalaisille. Rata rakennettiin vuosina 1898 - 1903. Radan rakentamisen yhteydessä suunniteltiin ja rakennettiin Harbinin kaupunki, venäläisväestön osuus oli jo tällöin huomattava. Väestön suuruuteen oli yhtenä syynä se, että Venäjä oli lähettänyt työmaan turvaksi massiivisen armeijan, yhteensä 170 000 miestä. Tämä armeija osallistui myös ns. Bokseri kapinan kukistamiseen. Venäjän armeija oli niin mahtava, että Quin dynastian omat joukot ja Bokserkapinalliset eivät voineet sille mitään. Seurauksena olikin että Quin dynastian joukot vetäytyivät Mantsuriasta. Tällä oli suuri merkitys tuleville tapahtumille sikäli että Venäjä Japani sodassa vuosina 1904 - 1905 maataistelut käytiin Mantsuriassa. Siis kaksi valtiota sotii keskenään kolmannen valtion maaperällä ! Sodan aikana Venäjän operaatioita johdettiin Harbinissa. Venäjä hävisi sodan kaikkien, myös japanilaisten, suureksi yllätykseksi.
Kysyt ehkä missä on Mantsuria. Jos pystyt kuvittelemaan missä Pohjois Korea liittyy Kiinaan niin helposti pystyt hahmottamaan mielessä noin 300 kilometria länteen. Täällä on Port Arthur. Siitä suora linja pohjoiseen Mongoliaan. Linjan itäpuoli on Mantsuria. Alueen keskellä on Harbin.
Häviön myötä rataosuus Harbinista etelään siirtyi Japanilais-omisteisen yhtiön
Minami Manshū Tetsudō Kabushiki-gaisha eli The South Manchuria Railway Company hallintaan. Tästä kyllä syntyi japanilaisille pieni päänsärky. Venäläiset olivat rakentaneet radan oman 1,524 mm leveän raideleveyden mukaan. Sodan aikana japanilaiset kovasti kavensivat raideleveyden 1,067 mm:ksi. Rauhan tultua leveys taasen muutettiin kansainvälisen standardin mukaiseksi 1,435 mm:ksi, jotta liikennöinti muun Kiinan kanssa olisi mahdollista. - Kieltämättä voidaanhan työllisyyttä ylläpitää sillä, että siirretään kiskoja vähän väliä hieman eri paikkoihin. Rata on ollut melko siunauksellinen, koska sillä ensinnäkin mahdollistettiin sekä kaivosteollisuuden kehittyminen sisä mongoliaan että myös teollisuuden kehittyminen.
Voitettuaan Kiinan ensimmäisessä sodassa ja Venäjän myöhemmin syntyi Japanissa melkoinen voitonhuuma. Kiinassa oli maata, raaka-aineita ja ihmisiä. Näitä Japani havitteli. 20-luvulla syntyi Japanissa voitonhuuman saattelema oppi Aasian ja Amerikan valloituksesta. Vuonna 1931 Japani miehitti Mantsurian melko nopeasti. Japanilaisten hallinnoima rata oli tässä keskeisessä asemassa. Harbin siirtyi vähäksi aikaa Japanilaisten omistukseen.
Japanilaiset pääsivät kokeilemaan uutta urheata ja ennen näkemätöntä raakutta kiinalaisväestöä kohtaan. Japanin valloittaessa Nanjingin vuonna 1937 japanilaisten raakuus oli siinä määrin rajua, että kansallissosialistisen Saksan Nanjingin sotilasasiamieskin kavahti siitä.
Neuvostoliiton sisällissodan jälkeen kaupunkiin pakeni valkoisia punaisen terrorin pelosta (valkoisten johtaja amiraali Kossak teloitettiin Irkutskissa). Toisen maailmansodan loppuvaiheessa neuvostoarmeija valloitti kaupungin ja Kuomitangin joukot olivat vain 60 kilometrin päässä. 1945 - 1946 neuvostoarmeija luovutti kaupungin kansan vapautusarmeijalle.
Asukkaita oli 1920 luvulla runsaat 65 000 joista venäläisten osuus oli runsaat puolet. Juutalaisia oli tästä joukosta huomattava määrä. Tänne myös pakeni natsi-Saksan vainoja merkittävä määrä juutalaisia. Kaupungissa onkin useita synagoogeja ja juutalainen hautausmaa. Tänään kaupunki on väestömäärältään Kiinan kymmeneksi suurin kaupunki. Itse kaupungin väkiluku on runsaat 6 miljoonaa ja esikaupungin koko runsaat 4 miljoonaa. Kaupungin kehittyminen selittyy osittain sillä, että edullisen sijaintinsa vuoksi lukuisa määrä alkuaikojen Kiinan kansantasavallan viisi vuotisista kehityshankkeista kohdistui juuri Harbiniin ja tämän ympäristöön. Teollistamiselle oli täällä hyvät edellytykset.
Suorin junareitti satmaan meni Mantsurian läpi sivuten Mongoliaa. Venäjän rautatiet rahoitti rataosuuden Chitasta Port Arhuriin. Hieman samaan tapaan ja samoihin aikoihin kun Ranska rahoitti rataosuuden Hanoista Kunmingiin. Kun Ranskan rakennustoimet olivat vertaansa vailla oleva sorron, orjuuttamisen, nöyryyttämisen ja veren vuodatuksen näyttämö niin venäläisen radan rakentaminen oli monin paikoin siunauksellista ja hyödyllistä myös kiinalaisille. Rata rakennettiin vuosina 1898 - 1903. Radan rakentamisen yhteydessä suunniteltiin ja rakennettiin Harbinin kaupunki, venäläisväestön osuus oli jo tällöin huomattava. Väestön suuruuteen oli yhtenä syynä se, että Venäjä oli lähettänyt työmaan turvaksi massiivisen armeijan, yhteensä 170 000 miestä. Tämä armeija osallistui myös ns. Bokseri kapinan kukistamiseen. Venäjän armeija oli niin mahtava, että Quin dynastian omat joukot ja Bokserkapinalliset eivät voineet sille mitään. Seurauksena olikin että Quin dynastian joukot vetäytyivät Mantsuriasta. Tällä oli suuri merkitys tuleville tapahtumille sikäli että Venäjä Japani sodassa vuosina 1904 - 1905 maataistelut käytiin Mantsuriassa. Siis kaksi valtiota sotii keskenään kolmannen valtion maaperällä ! Sodan aikana Venäjän operaatioita johdettiin Harbinissa. Venäjä hävisi sodan kaikkien, myös japanilaisten, suureksi yllätykseksi.
Kysyt ehkä missä on Mantsuria. Jos pystyt kuvittelemaan missä Pohjois Korea liittyy Kiinaan niin helposti pystyt hahmottamaan mielessä noin 300 kilometria länteen. Täällä on Port Arthur. Siitä suora linja pohjoiseen Mongoliaan. Linjan itäpuoli on Mantsuria. Alueen keskellä on Harbin.
Häviön myötä rataosuus Harbinista etelään siirtyi Japanilais-omisteisen yhtiön
Minami Manshū Tetsudō Kabushiki-gaisha eli The South Manchuria Railway Company hallintaan. Tästä kyllä syntyi japanilaisille pieni päänsärky. Venäläiset olivat rakentaneet radan oman 1,524 mm leveän raideleveyden mukaan. Sodan aikana japanilaiset kovasti kavensivat raideleveyden 1,067 mm:ksi. Rauhan tultua leveys taasen muutettiin kansainvälisen standardin mukaiseksi 1,435 mm:ksi, jotta liikennöinti muun Kiinan kanssa olisi mahdollista. - Kieltämättä voidaanhan työllisyyttä ylläpitää sillä, että siirretään kiskoja vähän väliä hieman eri paikkoihin. Rata on ollut melko siunauksellinen, koska sillä ensinnäkin mahdollistettiin sekä kaivosteollisuuden kehittyminen sisä mongoliaan että myös teollisuuden kehittyminen.
Voitettuaan Kiinan ensimmäisessä sodassa ja Venäjän myöhemmin syntyi Japanissa melkoinen voitonhuuma. Kiinassa oli maata, raaka-aineita ja ihmisiä. Näitä Japani havitteli. 20-luvulla syntyi Japanissa voitonhuuman saattelema oppi Aasian ja Amerikan valloituksesta. Vuonna 1931 Japani miehitti Mantsurian melko nopeasti. Japanilaisten hallinnoima rata oli tässä keskeisessä asemassa. Harbin siirtyi vähäksi aikaa Japanilaisten omistukseen.
Japanilaiset pääsivät kokeilemaan uutta urheata ja ennen näkemätöntä raakutta kiinalaisväestöä kohtaan. Japanin valloittaessa Nanjingin vuonna 1937 japanilaisten raakuus oli siinä määrin rajua, että kansallissosialistisen Saksan Nanjingin sotilasasiamieskin kavahti siitä.
Neuvostoliiton sisällissodan jälkeen kaupunkiin pakeni valkoisia punaisen terrorin pelosta (valkoisten johtaja amiraali Kossak teloitettiin Irkutskissa). Toisen maailmansodan loppuvaiheessa neuvostoarmeija valloitti kaupungin ja Kuomitangin joukot olivat vain 60 kilometrin päässä. 1945 - 1946 neuvostoarmeija luovutti kaupungin kansan vapautusarmeijalle.
Asukkaita oli 1920 luvulla runsaat 65 000 joista venäläisten osuus oli runsaat puolet. Juutalaisia oli tästä joukosta huomattava määrä. Tänne myös pakeni natsi-Saksan vainoja merkittävä määrä juutalaisia. Kaupungissa onkin useita synagoogeja ja juutalainen hautausmaa. Tänään kaupunki on väestömäärältään Kiinan kymmeneksi suurin kaupunki. Itse kaupungin väkiluku on runsaat 6 miljoonaa ja esikaupungin koko runsaat 4 miljoonaa. Kaupungin kehittyminen selittyy osittain sillä, että edullisen sijaintinsa vuoksi lukuisa määrä alkuaikojen Kiinan kansantasavallan viisi vuotisista kehityshankkeista kohdistui juuri Harbiniin ja tämän ympäristöön. Teollistamiselle oli täällä hyvät edellytykset.
Venäläisten vaikutus vanhaan
keskustaan on huomattava. Täällä esiintyy samat tyylit kuin
Helsingissäkin: Jugend, kertaustyylit, myöhäis empire jne. Jos
Helsingin ydinkeskusta olisi 4 kertaa suurempi ja kaikki katuja
koristavat tekstit olisivat kiinankielisiä voisi kuvitella olevansa
Harbinissa. Jos siis haluaa matkustaa Kiinaan eurooppalaisen etuoven
kautta niin kannattaa valita Harbin. Tosin ilmasto on lähes
mannerilmaston kaltainen eli kesällä keskilämpötila n. 20 astetta
ja talvella taasen runsaat – 18 astetta. Turismin kannalta tämä
merkitsee ensinnäkin sitä, että talviurheilu mahdollisuudet ovat
hyvät. Kuten Mongolian ylängön antamat loistavat
laskettelumahdollisuudet sekä peilinkirkas kaupungin halkaisevan joen
jäätynyt pinta luo hyvät mahdollisuudet luisteluun ja
jääkelkkailuun. Toiseksi kaupunki on tullut tunnetuksi
lumiveistoksistaan, joita tullaan ihailemaan kaikkialata maailmasta.
Please install the Flash Plugin version 11 or higher
No hyvä. Mitä nämä kymmenen
miljoonaa asukasta sitten tekevät ? Kaupungin loistava sijainti
mahdollistaa suurimittaisen kaupankäynnin koko pohjois aasialle.
Niinpä täällä järjestetään vuosittain merkittävät messut,
jossa näytteilleasettajia on kaikkialta maailmasta erityisesti Venäjältä, Kiinasta ja monista euroopan maista. Toiseksi alueen
maaperä on erittäin viljavaa. Monet turistit saapuvatkin keväällä
ihailemaan silmän kantamattomiin ulottuvaa preeriaa ja
viljelysmaita. Talven pakkaset pitävät asukkaat työteliäinä ja
ahkerina. Kolmanneksi kaupunki on merkittävä teollisuuskeskus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti