Olet voinut matkustaa 9 päivää läpi
Siperian, valmistautumatta millään tavalla matkaan. Syöden
pelkästään minuuttivelliä ja asemilta ostettuja piirakoita.
Matkaseurana kaupungista toiseen vaihtuvia sinänsä ystävällisiä
ja kohteliaita venäläisiä. Mutta kun et osaa kieltä niin et ja
yksinäisyys saattaa vaivata. Vaunusi jouset ja iskunvaimentimet ovat
olleet ehkäpä elinikänsä päässä juo vuosia sitten. Kolinaa ja
kilinää päivästä toiseen. Huonosti nukuttuja öitä. Suihkuunkin
nyky eurooppalainenkin haluaisi päästä. Talvella vaunujen välinen
tupakkatila on vieläpä jäätävän kylmä. Kunnioitettava kokemus.
Et kuitenkaan tiedä vielä mitään
junamatkailusta. Kiinalaisen joka asemalla pysähtyvän junan
kolmas luokka parinkymmenen tunnin edestä on kokemus vertaansa
vailla. Kun juna lähtee pääteasemalta on kaikki istumapaikat
myyty tietty täyteen. Osa matkustajista matkaa lyhyen pätkän osa
pidemmän ja vain muutama kuten sinä 15 – 20 tuntia. Valtaosalla
on istumapaikka mutta näyttää myös olevan paljon
seisomapaikkojakin. Naapuripenkeillä jotkut äijät lyövät korttia
ja voittaja tietenkin haluaa koko vaunun tietävän hänen hyvästä
onnesta. Yhdeltä pysäkiltä nousee mummo kahden elävän häkkiin suljetun
kanan kanssa. Siitäpä taasen koriin sullottu kissa innostuu.
Kissasta virkistyvät vaunun koirat, jotka keskenään vaihtavat
ajatuksia kissan ja kanan luonteesta. 15 minuutin välein kulkee
ruokakärry tarjoten apetta matkustavaisille. Kärry puikkelehtii
seisojien välissä. Välillä tulee joku muu kauppias tarjoten
taivas ties mitä, kynsien hoitovälineistä lasten leluihin. Kiinan
kaikki tupakoitsijat ovat tietty juuri vaunujen välisessä
tupakkatilassa ja ovet tietty auki kun seisomapaikkojen vuoksi ovia
ei voida sulkea. WeeCeetkään eivät ole maailman siisteimpiä. Kas
kun reikä on lattialla ja heiluvassa junassa voi tähtääminen olla
hieman vaikeata.
Voinet olla onnellinen jos satuit
saamaan kolme istuinta sisältävän penkin ikkunapaikan. Muutoin
torkut lähempänä käytävää. Vihdoinkin vierustoverisi häipyvät.
Voinet käydä pitkällesi ja nukkua makuulla. Ainakin seuraavaan
pysäkkiin saakka. Taas herätys. Torkahdat seuraavaan pysäkkiin
saakka kunnes vierustoverisi lähtee. Tätä jatkuu tunnista toiseen.
Päivällä taasen 6 – 7 tunnin matkat ovat
ihan jees. Varsinkin jos naapuriksi sattuu tulemaan joku
kielitaitoinen. Sinulta sitten tentataan tulkin kautta kaikki
mahdolliset asiat: Miten on elää Suomessa, kauanko olet ollut
Kiinassa, mitä tuumaat kiinalaisesta ruuasta jne. Sitä tuntee
olevansa ihan oikea julkimo. Tuonnempana matkalla Pingyao - Xiannan sattui siinä määrin hauskoja tapahtumia, että 3 luokka voi olla myös parasta mitä Kiinan rautatiet tarjoavat (siitä sitten myöhemmin).
Sinänsä junassa matkustamien Kiinassa
on kohtalaisen helppoa. Lipun ostaminen on sangen suoraviivaista kun
olet kirjoittanut paperille junan numeron, haluamasi matkapäivän ja
ajan sekä Pinyin tekstillä (eli latinalaisilla aakkosilla)
kirjoittamasi lähtö- ja määränpääkaupungin. Periaatteessa
virkailijoiden pitää osata Pinyin nimet. Ne on painettu myös
lippuun. Suurin ongelma on junasta poistuminen. Tähän tarvitset
kelloa ja tiedon koska junan pitää saapua perille. Onneksi Kiinan
rautateillä on erinomainen webbipalvelu
http://www.chinatrainguide.com/
Väärään junaan ei oikeastaan voi
mennä. Lippu tarkistetaan jo odotushalliin mentäessä ja siellä
edelleen oikealle portille saavuttaessa. Edelleen matkustajat
ohjataan oikealle radalle jossa juna jo odottaa. Vaunuun noustaessa
tarkistetaan vielä lippu. Ainoa mitä suomalainen hieman hämmästelee
on matkatavaroiden läpivalaisu mentäessä odotushalliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti